Wind mee

Voor de wind naar het zuiden

Na een paar geweldige zeiltochten van Porto naar Cascais / Lissabon en vanaf daar naar de Algarve zijn we inmiddels dus aan de zuidkust van Portugal gearriveerd! Het was puzzelen en keuzes maken om goede wind in de zeilen te hebben omdat we een verschrikkelijke hekel hebben aan motorzeilen. De noordelijke winden zorgen voor een voor de windse koers waarbij je dan het liefst een stevige windkracht wilt hebben omdat je anders de hele trip, door de oceaandeining, van links naar rechts wordt geslingerd. Oh ja, en we willen ook geen mist of regen maar een lekker zonnetje onderweg. En die bestelling hebben we ook echt gekregen! Wanneer je dat wordt geleverd dan wil je ook gaan. Dus beperkten we ons bezoek bijvoorbeeld aan Lissabon tot 2 dagen. Onderweg nog een zeilwedstrijdje gedaan met de Blue Beryl. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we weliswaar vooruit vlogen met ons volledig uitgeboomde melkmeisje. Maar met de oranje genaker voor de boeg kwamen Sander en Yvette steeds dichterbij. En elke keer die dolfijnen. Tientallen, die soms wel tot een uur met ons meezwommen. En niet alleen bij ons, ook bij de andere schepen waar we mee opvoeren. Sander van de Satori heeft daar een prachtig filmpje van gemaakt. We hadden deze al op FB gedeeld maar voor de mensen die het nog niet gezien hebben, echt even kijken, zo mooi..

Conclusie....  wat was het genieten! We hebben een paar goede keuzes gemaakt, mooi geluk gehad en de dieseltank is nog vol!

Ochtendmist in Nazaré, we wachten even tot het wegtrekt

Dat voor wat betreft het zeil-technische deel. Maar wat hebben we ook veel gedaan en gezien. Vanaf Porto met tussenstops in Figuera da Foz, Nazaré en Peniche naar Cascais . Daar vonden we de zomer terug. Toen we het hoekje omgingen en ineens beschut waren voor de koude noordelijke winden konden de we de wintersokken weer opbergen! Bij Cascais liggen we een paar dagen heerlijk beschut vlak voor het mooie stadje voor anker.
Vuurtorentje van Cascais

100 dagen op pad, een mooie gelegenheid om de champagnefles open te maken

Cobben op het achterschip

Fietsjes eruit en de bergen in  naar Sintra waar  de Moren, Portugese koningen en andere rijke lieden bijzondere paleizen, huizen en tuinen  gebouwd hebben. Prachtig en  de inspanning meer dan waard. En over die inspanning gesproken, pffff.... mega steile beklimmingen en aan de terugreis leek geen einde te komen. Met een rauwe kont en veel gemaakte foto ‘s uiteindelijk weer bij Marelief aangekomen. De andere dagen veel wandelingen gemaakt langs de kust. Ook naar Estoril op zoek naar een restauranttip van oud collega Lisette. Helaas konden we die niet scoren..
Sintra, palacio da Pena

Fietsend langs alle kastelen en landhuizen van Sintra

Quinta da Regaleira, net Zwijnstein..

ook mooi..

Toen naar Lissabon. Met weinig wind en stroom tegen gingen we op een gegeven moment nog maar 1,5 knoop. We moesten de motor bijzetten. Uiteindelijk konden wij toch varend onder de brug door! Karin op de punt, wat een lawaai van al dat verkeer en de treinen die er overheen gaan. Vanuit de tweede haven na de brug een openbaar vervoer dagkaart genomen en vooral met de bekende tramlijn 28 de mooiste wijken bezocht.

Bijna in Lissabon

Lunch onder de druiven

Koffie met pastel de nata

Uitzicht over de Taag

Na ons afscheid van Lissabon in de middag, dit keer met veel wind en de stroom mee, kozen we ervoor om in één ruk door naar Sines te zeilen. Daar kwamen we rond middernacht aan. Snel het anker uit en pitten. Volgende dag weer vroeg op pad en Cabo de Sao Vicente, de zuidwestelijke punt van Portugal, gerond. Om het hoekje laten we het anker vallen in de baai van Baleeira. En toen waren we dus in de Algarve!

De afgelopen dagen zijn we met kleine stapjes het hier aan het verkennen. Lagos enkele dagen voor anker. Ondanks het laagseizoen bleek daar nog genoeg vertier. Met de medezeilers van Satori, Skellig, Philos en Blue Beryl gekletst, geborreld en ..... zelfs met Sander Droog van BB gaan avondvissen. Alleen een lijn op de bodem gevangen..., maar bier en whiskey maakten veel goed. Dit zijn toch wel hele leuke ervaringen. We mochten van onze dames in eerste instantie alleen terugkomen met minstens 1 vis. Maar na wat onderhandelen via de marifoon, nek massages e.d., konden we weer aan boord.
Nog steeds met lekker weer daarna naar het waddenachtige gebied van Alvor. Bij de ingang voor anker gegaan en met de bijboot naar de haven. We hebben een lange hike gedaan en na een paar uurtjes bij ons aan boord een gezellige avond gehad met Satori en BB die bij ons in de buurt lagen.
Omdat er een paar dagen slecht weer in het verschiet lag, met heel veel wind, zijn we de haven van Portimao ingegaan. Daar doen we wat klusjes en hangen met Marelief zo nu en dan strak in de lijnen. Vanaf donderdag verdwijnt de stevige wind en komt de zon weer tevoorschijn. Dan gaan we weer verder met onze trip langs de Algarve!

Mare Liefs,
Eric

Voor anker bij Lagos

Met de bijboot langs de rotsen bij Lagos

Voor anker en wandelen bij de lagune van Alvor