Ontmoetingsplek

De ferry is er bijna. We krijgen bezoek!!

Na een leuke periode op Tenerife en Gomera staan we bijna op het punt van ons afscheid van de Canarische eilanden en de start van de oversteek naar de Kaap Verden. Ik schrijf dit vanuit Schalkhaar waar de temperatuur inmiddels tot onder 0 gedaald is. Spijkerbroek en een dikke sweater aan. Wel grappig dus om te bedenken dat als alles loopt volgens plan we over zo ‘n twee weken in korte broek en t-shirt richting Kaap Verden, en later met vriend en opstapper Egbert, over de oceaan naar Suriname varen. Maar eerst Kerst met mijn schoonvader en Wouter en Sascha vieren.

Na het afscheid op 12 oktober van Wouter en zijn vrienden op Tenerife / Santa Cruz verkennen we samen het eiland nog wat verder. Verschillende delen met totaal verschillende belevingen. En bij helder weer zien we La Palma liggen. Donkere wolken als gevolg van de uitbarstingen zijn goed zichtbaar. In de haven ontmoeten we de bemanningen van Jan Jorem en de Zilveren maan.  In het geval van Jan Jorem merken we dat we zo langzamerhand ingehaald worden door de vertrekkersgroep 2021. En zo versmelten wij als vertrekkers van de 2020-lichting met deze groep.

Heerlijk winkelen op de markt in Santa Cruz de Tenerife

Uitzicht op Gomera vanaf Tenerife, hier hopen we een plekje in de haven te kunnen vinden.

Wat we niet helemaal goed hadden ingeschat is dat het megadruk is op de Canaries met zeilboten die ook de oceaan over gaan steken. We weten wel dat dit hét seizoen is voor de oversteek van de Atlantische oceaan. En Las Palmas op Gran Canaria is van oudsher de ontmoetingsplek en laatste stop in Europa voor vele schepen. Dit jaar strekt de drukte zich uit echter naar álle eilanden. Met hulp van Frans van de Skellig lukt het uiteindelijk om een plekje op la Gomera te reserveren. We blijven uiteindelijk 5 weken in de fantastische haven van San Sebastian en genieten met volle teugen van dit mooie eiland.

Het leuke plaatsje San Sebastian ligt direct aan de haven

Regelmatig een zwemmetje in de rustige baai.

Uiteraard worden er weer vele kilometers gewandeld. Hier uitzicht van Gomera op de Teide, de hoogste berg van Spanje.

En we krijgen ook bezoek! Het ene bezoek toevallig, het andere bezoek gepland. Eerst komt zwager Peter met Petra met de ferry aan. Blijven een nachtje aan boord slapen en verblijven daarna in hun elegante ‘penthouse’ appartement. We wandelen, drinken, eten, zwemmen, krijgen drone-les, ukelele-les en drinken daarna nog wat. Ook veel herrie omdat Peter er van overtuigd blijft dat in zijn ‘1’ van de berg af met ruim 6000 toeren weliswaar 150 decibel aan geluid produceert,  maar dat het remmen op de motor op deze wijze en goed voor de motor is en de remmen spaart ;).  Maar wat hebben we veel plezier met elkaar!

Met Peter en Petra toeren we over het eiland. Wat een divers landschap! De warme, vochtige oceaanlucht zorgt voor een sprookjesachtig bos.

Dankbaar dat het appartement van Peter en Petra over een wasmachine beschikt :)

De nieuwe ukelele; ik weet niet wie er het meest blij is ..

Drone-les van de prof.

Op visite bij P&P

Nog geen week later blijken zeilvrienden Veerle en Arno (van de Magic) puur toevallig op Gomera te zijn. We spreken af en ontmoeten elkaar bij ons. Zeilschip Mahi Mahi kennen Veerle en Arno beroepsmatig en als verassing borrelen we met het artsencollectief aan boord van Marelief gevolgd door een heerlijke bbq op de Mahi Mahi van Monique en Pieter. We doen twee fraaie wandelingen met Veerle en Arno en vieren Arno zijn verjaardag met een diner in hun hotel.

Aan boord bij de MahiMahi

Wandelen met Veerle en Arno en 's avonds uit eten voor Arno's verjaardag.

In de tussentijd houden we ons bezig met het onderhoud aan het schip. Onder water wordt de huid weer schoongekrabd en de schroef schelpvrij gemaakt. De accu ’s van de boegschroef zijn aan vervanging toe en de omvormer / lader stopt er na 14 jaar trouwe dienst opeens mee. Gelukkig kunnen we een passende vervanger kopen in Nederland die door onze volgende gasten wordt meegenomen.

Poetsen van de boot gaat wel zo makkelijk met de SUP.

Na het klussen of wandelen lekker borrelen bij de Mistress die we kennen vanuit Fuerteventura.

Drie jaar na ontmoeting bij een vertrekkersbijeenkomst in NL komen we eindelijk de DanceMe op het water tegen.

Gezellig weerzien met Inge en Peter die ons een half jaar geleden in Portugal uitzwaaiden.

Het is twee dagen bewolkt en miezerig. De top van de Teide is besneeuwd en de regenboog is prachtig. Maar we hopen dat het voor het volgende bezoek toch wel weer zonnig is!

En dan komen ze de trap van de ferry af. Bepakt en bezakt, hunkerend naar zon en zee  en klaar om aan boord te komen, vangen we ze op.  Bijna 30 jaar geleden werd het zaadje voor onze huidige droom geplant toen Paula en Peter ons vroegen om mee te gaan op een zeilvakantie in Griekenland en daar zijn we ze nog elke dag dankbaar voor. We hebben een heerlijke week samen en Peter staat zoals bekend zijn mannetje bij het inbouwen van de nieuwe lader / omvormer.  En zo vliegt de tijd voorbij. We varen met Paula en Peter terug naar Tenerife. Hier laten we Marelief voor twee weken achter om kerst in Nederland te vieren. We bevoorraden haar alvast met alle niet verse benodigdheden voor de komende oversteken. Wanneer we voor oud en nieuw aan boord komen kopen we de verse spullen en zijn we klaar om te vertrekken.

Ja! Daar zijn ze dan eindelijk :)

Voor we weer richting Tenerife zeilen crossen we nog met een autootje over Gomera.

Prachtige avondlucht als we voor anker liggen bij Los Gigantes. Helaas wel iets deining. Niet te erg en P&P zijn wel wat gewend.

Het resort op Tenerife waar we de boot achterlaten is even wennen na de gezelligheid van Gomera maar moeten na vertrek van P&P aan het voorbereiden voor de oversteek naar de Kaap Verden. Onder: de gastenvlaggetjes voor de komende maanden worden alvast uitgezocht als we schoon schip maken voor de lading boodschappen die we hier in gaan slaan.

We hebben zoveel boodschappen.. dat gaan we laten bezorgen. Dat moet Karin even goed regelen.. Onder: nog een mooie wandeling in de buurt van de haven.

Op naar een nieuw avontuur, we hebben er zin in! Afgelopen half jaar hebben we een goed beeld gekregen van de Canarische eilanden. Een fijne vrij constante temperatuur gecombineerd met een grote diversiteit in natuur. Helaas geen vis gevangen, maar daar gaat nu toch echt verandering in komen, hopen we!

Wij wensen iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!