New York, the van Leeuwen way! Geschreven door Sascha

In juni zou ik af gaan studeren, voor mijn bachelor technische bedrijfskunde. Een paar maanden daarvoor vertelde Wouter dat hij een verrassing had voor mijn afstuderen. Ik moest daar een datum voor vrijhouden. Een sterrenrestaurant dacht ik.

Tot het laatste moment wilde hij het geheim houden. Echter, werd dat logistiek gezien toch wat lastig. Het bleek namelijk niet om één avond te gaan, maar om twee weken. En niet om een sterrenrestaurant, maar een reis naar New York en Harrisburg! Het bezoeken van Karin en Eric, en Joris en Julia. Bizar, echt niet normaal, maar heel erg leuk!!!

Afgestudeerd en trots (;)) vertrokken we op zaterdag 24 juni naar New York. Bij aankomst lagen Karin en Eric in een rustige baai achter het vrijheidsbeeld. Eerst bijkletsen en champagne, daarna de Manhattan skyline bekijken vanuit het Liberty State park en met zonsondergang met de bijboot een rondje varen om het vrijheidsbeeld. Een aankomstdag met al mooie indrukken en de stad nog even op ‘afstand’.

De volgende ochtend vertrokken we vroeg richting Manhattan. Even puzzelen was het wel, om in Manhatten te komen vanaf de boot. Dit maken ze je namelijk niet bepaald eenvoudig (of betaalbaar). Een goede constructie was uitgedacht door de twee inmiddels ervaren wereldreizigers. Eerst met zijn vieren naar de kant met de bijboot, daarna één persoon (Eric was vaak de dupe) terug om de bijboot in te wisselen voor een klein opblaasbootje, waarmee vervolgens naar de kant kon worden geroeid door middel van beachball rackets. Op de kant daarna het bootje leeg laten lopen en het als een zo klein mogelijk gevouwen pakketje in de rugzak stoppen.

Daarna lopen naar de ferry en met de ferry naar Manhattan. Bij de ferry aangekomen, bleek deze niet te varen op zondag. The city that never sleeps… Maar geen probleem, dan maar een Lyft (super handig taxisysteem). De driver was in de buurt en daarom stonden we binnen no time op time square!

En daar gingen we dan. Time Square, Top of the Rock, 5th avenue, Trump Tower, Apple Store, Central park, High Line en Little Island. Wat een eerste dag, en ook absoluut ‘New York the van Leeuwen way’! Met 23 kilometer in de benen, voor het avondeten weer op de boot en al een hele hoop afgestreept van ons to-do-lijstje.

Dag twee bestond tevens uit het bezoeken van een aantal bezienswaardigheden. 9/11 memorial, Brooklyn Bridge Park, Brooklyn Bridge en Katz (pastrami) stonden op de planning. Het van Leeuwen tempo lag gelukkig ietsje lager op deze dag, slechts 19 kilometer te voet afgelegd 😉.

Op dag drie was het dan ook tijd voor de andere van Leeuwen way. Ter boot gingen we ons verplaatsen. Een once in a life time (niet Amerikaans overdreven!!) boottocht van lower Manhattan, onder de Brooklyn Bridge door naar upper Manhattan en vervolgens naar Port Washington: een prachtig (haven)plaatsje in de natuur, waarbij geen enkel spoor meer te bekennen was van de drukke stad.

Na op dag vier in Port Washington gerelaxt te hebben, zijn we aan het eind van de middag naar een MLB (Major League Baseball) wedstrijd gegaan, van de New York Mets. Een kinderdroom van mij die voor de tweede keer in mijn leven uitkwam. Ik vond het wel wat spannend of het goed ging komen, wetende dat een honkbalwedstrijd niet bepaald in lijn ligt met het geduld van de van Leeuwens… Maar dat kwam gelukkig helemaal goed!

Karin en Wouter een hoop honkbalkennis rijker. Ik, door een van Eric gekregen ‘golden ticket’, een Mets shirt rijker. En daarnaast een leuke wedstrijd (ondanks het verlies van de Mets) met eromheen veel vertier.

Op dag vijf besloten we wederom om een relax dag te houden op en rondom de boot. Boodschappen, suppen, spelletjes, etc. Deze mix van intensieve dagen in de stad en relaxdagen op de boot maakte deze manier van New York bezoeken erg bijzonder.

De laatste paar dagen hebben we dan ook afgewisseld met dagdelen op de boot en dagdelen in de stad. Twee rooftopbars in de stad hebben we nog bezocht, we zijn uiteten geweest bij Grimaldi’s (pizza) en Wouter en ik hebben gefietst door Manhattan.

Op zondag 3 juli was het tijd om naar Harrisburg te gaan. Iets waar Wouter en ik al lang naar uitkeken: het zien van het leven van Joris en Julia. Zeker omdat wij niet bij de bruiloft konden zijn. Port Washington - Manhattan - Harrisburg, 4,5 uur treinen en daarna een super ontvangst, bestaande uit bijkletsen en cocktails drinken.

In de vijf dagen dat we bij hen waren hebben we Harrisburg verkend, gezwommen bij de countryclub, een bierbrouwerij bezocht, met vrienden van Joris en Julia gebarbecued, naar een schietrange geweest en hebben Joris en Julia ons mee uiteten genomen.

Verder hebben we ook gewoon lekker bij hen thuis gechilld en met Dutch, de hond, gespeeld.

Het waren super gezellige dagen, met twee top hosts. Joris en Julia, bedankt!

En natuurlijk Karin, Eric en Wouter bedankt. Voor de reis en de gezellige en bijzondere dagen!

PS Van Karin en Eric: Sascha bedankt voor het leuke blog! We vonden het heerlijk om jullie weer aan boord te hebben. Groeten vanaf Block Island, volgend blog vanuit Maine.