Ondertussen in Mindelo

Vanuit Mindelo zorgen we dat de postbode in IJhorst overuren maakt... We bestellen het ene gereedschapje na het andere. Egbert vliegt over een paar dagen naar ons toe en daar maken we dankbaar gebruik van om de spullen die hier niet verkrijgbaar zijn vanuit Nederland mee te laten nemen. Ook Koos en Wilma uit Schokkerhaven die hier inmiddels liggen hadden nog wat verzoekjes.. Tja, het is een regelmatig onderwerp ook in de zeilersapps, wie kan nog spullen meenemen van hier naar daar, wie krijgt er nog bezoek uit Nederland.

We zijn in Afrika en ook 'gewone' inkopen doen is hier toch echt anders. Voor de oversteek zullen we moeten gaan verzamelen; in de ene winkel een blik perziken, in de andere een zak rijst of melkpoeder. Groenten en fruit zijn er gelukkig in overvloed op de markt en bij de straatverkopers. Vlees vind ik nog wel een dingetje en aangezien we nog geen succes met vissen hebben gehad tot nu toe gaan we de vriezer vol gooien met diepvriesvlees en vis van de markt.

Ongemerkt zijn we hier al bijna weer drie weken. We hebben onze vaste adresjes voor een lekkere kop koffie 's morgens en een cocktailtje in de middag. Eric heeft de watermaker in bedrijf gesteld en wat een luxe is dat! We zijn nu helemaal zelfvoorzienend  qua energie en water en we zijn blij verrast over de kwaliteit van het water. Echt prima drinkbaar. Dus geen gesjouw met flessen drinkwater meer.

Met Inge en Peter van de Ya maken we een uitstapje naar San Pedro. We nemen een lokaal busje van de markt waar we met 20 man en een lading groente en fruit van de markt op het dak in hoog tempo naar de andere kant van het eiland scheuren. Inge spreekt goed Portugees en al snel worden we ondervraagd waar we naar toe gaan en of we al een boot hebben om naar de schildpadden te gaan. Nee dat hebben we nog niet maar een minuut later heeft een van de dames in de bus dat voor ons geregeld. En het werkt want bij aankomst in San Pedro staan er 2 mannen op ons te wachten om ons naar hun vissersbootje te brengen. Met vereende krachten wordt het bootje door de branding geduwd en niet veel later zien we immense schildpadden zwemmen. Wat een indrukwekkende dieren!

Het voelt fijn en vertrouwd om een aantal van de zeilers die we eerder ontmoet hebben hier weer als buren in de ankerbaai te hebben. Maar ieder heeft ook zijn eigen plannen en zo nemen we afscheid van de Dance Me en Ya. Maar gelukkig niet voor lang want zij gaan ook naar Suriname en zullen daar nog zijn wanneer wij daar aankomen.

Het is een komen en gaan van schepen. Ook de Oosterschelde, een Nederlandse driemaster, die hier 8 rondreizen langs de verschillende Kaapverdische eilanden organiseert, zagen we 2 weken geleden binnenkomen en later weer vertrekken. En we wisten al dat de volgende keer Hanny en Jakob mee zouden varen. Hanny en Jakob hebben de halve wereld al een keertje rondgevaren en zijn vorig jaar nog weer een keer op nieuw op pad gegaan, nu naar de Middellandse zee. Tussen de Spaanse ria's en de Algarve hebben we elkaar veel gezien en nu naar een jaar weer hier. Bijzonder! We worden door de kapitein uitgenodigd om op de Oosterschelde te komen barbecueën en we gaan graag op die uitnodiging in!

Met Koos en Wilma nemen we de ferry vanuit Mindelo naar Santo Antao. Dit is het meest westelijke en groenste eiland van de Kaap-Verden. We maken een prachtige wandeling in de Paul vallei tussen de bananenbomen, suikerriet en koffieplanten.

Je zou het niet geloven maar de klad kan hier ook in het weer zitten. Op het moment dat ik dit schrijf is het bewolkt en de wind giert al 2 dagen dusdanig door het want dat we er slecht van slapen en niet naar de kant geweest zijn omdat we dan binnen no time kletsnat zijn. Gelukkig wordt het vanavond rustiger en heb ik nu tijd om  een stukje te schrijven. En dan gaan we ons vanaf morgen verder voorbereiden op de komst van Egbert en de oversteek naar Suriname.

Mare Liefs,

Karin

PS Tijdens de oversteek zijn we per mail bereikbaar op marelief@myiridium.net 😊